Marsz Konstytucji 3 maja
14:00 - start – Plac Konstytucji w Warszawie
14:00 – 16:00 - Marsz Konstytucji 3 maja 2025 ul. Marszałkowską
16:00 - koniec – Plac Bankowy w Warszawie
Przyczyny Konstytucji 3 maja – analiza genezy przełomowego aktu ustrojowego Rzeczypospolitej Obojga Narodów
Konstytucja 3 maja uchwalona w 1791 roku przez Sejm Wielki była jednym z najdonioślejszych wydarzeń w historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uznawana za pierwszą w Europie i drugą na świecie nowoczesną konstytucję, stanowiła próbę ratowania państwa pogrążonego w głębokim kryzysie wewnętrznym i zewnętrznym. Zrozumienie przyczyn jej powstania wymaga analizy kompleksowych procesów społecznych, politycznych i gospodarczych, które kształtowały XVIII-wieczną Polskę.
Główną przyczyną uchwalenia Konstytucji 3 maja był chroniczny kryzys ustrojowy wynikający z przestarzałego systemu politycznego. Ustrój „złotej wolności szlacheckiej”, który dominował w Rzeczypospolitej od XVI wieku, z czasem przekształcił się w mechanizm paraliżujący funkcjonowanie państwa. Liberum veto – prawo każdego posła do zerwania sejmu – stało się narzędziem anarchii i obcego wpływu, uniemożliwiając podejmowanie jakichkolwiek reform. Rzeczpospolita funkcjonowała jako konfederacja stanów z nieefektywnym zarządzaniem centralnym, co osłabiało jej zdolność do reagowania na wyzwania wewnętrzne i zewnętrzne.
Oświecenie, z jego naciskiem na rozum, prawo naturalne i ideę suwerenności ludu, wywarło ogromny wpływ na polskich reformatorów. Idee Johna Locke’a, Monteskiusza czy Rousseau przenikały do polskiego życia intelektualnego i politycznego, inspirowały debatę publiczną i skłaniały do myślenia o nowoczesnym modelu państwa. Konstytucja 3 maja była owocem tego wpływu – próbą budowy monarchii konstytucyjnej, z ograniczeniem władzy króla, rozdziałem władz i zwiększeniem udziału społeczeństwa w życiu politycznym.
W XVIII wieku Rzeczpospolita traciła znaczenie jako siła militarna i polityczna. Brak stałej armii, uzależnienie od pospolitego ruszenia oraz niereformowany system podatkowy sprawiały, że państwo nie było w stanie samodzielnie się bronić. Prusja, Austria i Rosja wykorzystywały słabość Polski, ingerując w jej wewnętrzne sprawy. I rozbiór Polski (1772) był brutalnym sygnałem, że dalsze trwanie państwa w obecnym kształcie grozi całkowitą likwidacją. Potrzeba reformy ustrojowej nabrała w tym kontekście charakteru egzystencjalnego.
Drugą połowę XVIII wieku cechował rozwój nowoczesnej świadomości obywatelskiej wśród szlachty i części mieszczaństwa. Powstawały czasopisma, towarzystwa naukowe, szkoły i biblioteki. Komisja Edukacji Narodowej, utworzona w 1773 roku, była pierwszym nowoczesnym ministerstwem edukacji w Europie. Rozwijająca się elita intelektualna – z Hugo Kołłątajem, Ignacym Potockim czy Stanisławem Staszicem na czele – zaczęła formułować program reform w duchu racjonalizmu i interesu narodowego.
Sejm Czteroletni stał się forum, na którym skupiły się siły reformatorskie i konserwatywne. W obliczu wojny rosyjsko-tureckiej (1787–1792) pojawiła się szansa na chwilowe osłabienie wpływów rosyjskich i zbudowanie nowej równowagi sił w Europie Środkowo-Wschodniej. Sejm, wykorzystując tę koniunkturę, rozpoczął modernizację ustroju: zwiększono liczebność armii, zniesiono Radę Nieustającą, a w końcu uchwalono Konstytucję 3 maja. Jej uchwalenie było wynikiem tajnych przygotowań i szybkiego działania zwolenników reform, którzy przegłosowali ją z zaskoczenia, nie dopuszczając do sabotażu ze strony przeciwników.
Konstytucja była także próbą pogodzenia różnych interesów społecznych. Wprowadzała dziedziczność tronu, znosiła liberum veto, ograniczała prawa magnaterii, ale jednocześnie potwierdzała dominującą rolę szlachty. Włączenie mieszczan do życia politycznego (na mocy wcześniejszego prawa o miastach) oraz ogłoszenie opieki państwa nad chłopami były kompromisami, które miały zapewnić szerokie poparcie dla nowego ustroju.
Konstytucja 3 maja była odpowiedzią na złożony kryzys polityczny, społeczny i międzynarodowy, z którym zmagała się Rzeczpospolita u schyłku XVIII wieku. Z jednej strony wynikała z głębokiego upadku struktur państwowych i presji sąsiadów, z drugiej – z ożywienia ideowego i reformistycznego ducha elit politycznych. Stanowiła próbę stworzenia nowoczesnego państwa, zdolnego do samoobrony i dalszego rozwoju. Choć jej realizacja została brutalnie przerwana przez Targowicę i II rozbiór Polski, to Konstytucja 3 maja na trwałe wpisała się w kanon polskiej myśli ustrojowej jako symbol dążenia do wolności, suwerenności i nowoczesności.
Konstytucja 3 maja, uchwalona w 1791 roku przez Sejm Czteroletni, była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po amerykańskiej z 1787 r.) nowoczesną ustawą zasadniczą. Jej celem była gruntowna reforma Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz wzmocnienie państwa, które znajdowało się w stanie kryzysu ustrojowego i zagrożenia zewnętrznego. Wprowadzała szereg praw i obowiązków obywatelskich, a także zmieniała zasady funkcjonowania państwa.
Konstytucja znosiła zasadę liberum veto, która pozwalała jednemu posłowi unieważnić decyzje sejmu. Zamiast tego wprowadzała zasadę decydowania większością głosów, co miało przyspieszyć proces legislacyjny i zapobiec paraliżowi władzy.
Wzorując się na myśli Monteskiusza, Konstytucja wprowadzała podział władzy na ustawodawczą (Sejm), wykonawczą (Król i Straż Praw) i sądowniczą (niezawisłe sądy). Była to radykalna zmiana względem wcześniejszego ustroju, w którym król miał ograniczoną władzę, a magnateria dominowała w sejmikach.
Zamiast monarchii elekcyjnej (gdzie króla wybierano), Konstytucja wprowadzała monarchię dziedziczną (z dynastią Wettinów), by zapewnić stabilność władzy i uniknąć chaosu wyborczego.
Ustawa Miasta nasze królewskie wolne (uchwalona dzień wcześniej, 2 maja 1791 r.) została włączona do Konstytucji. Gwarantowała mieszczanom m.in. prawo do nabywania ziemi, dostęp do urzędów i sądów, ochronę osobistą oraz prawo do udziału w sejmie za pośrednictwem plenipotentów. Oznaczało to awans społeczny mieszczan i stopniowe przełamywanie dominacji szlachty.
Konstytucja uznawała chłopów za część narodu i obejmowała ich opieką prawną państwa, choć nie zniosła poddaństwa ani pańszczyzny. Było to jednak ważne otwarcie drogi do dalszych reform społecznych i ograniczenia nadużyć feudalnych.
Konstytucja ustanawiała katolicyzm jako religię panującą, ale jednocześnie gwarantowała wolność wyznania dla innych religii. Było to nawiązanie do tradycji tolerancji religijnej Rzeczypospolitej.
Choć pojęcie obywatela było w ówczesnych realiach ograniczone głównie do szlachty i części mieszczan, Konstytucja kładła nacisk na obowiązki wobec państwa:
Konstytucja 3 maja była dokumentem postępowym i nowoczesnym jak na swoje czasy. Choć obowiązywała tylko przez nieco ponad rok (do drugiego rozbioru w 1793 r.), stała się symbolem polskich dążeń niepodległościowych i narodowego odrodzenia. Współcześnie uchodzi za jeden z najważniejszych dokumentów w historii Polski.
Konstytucja 3 maja była efektem wysiłku patriotycznych reformatorów, którzy działali w obliczu zagrożenia upadkiem państwa. Wśród nich wyróżniają się trzy postacie o kluczowym znaczeniu:
Rola: główny ideolog reform społecznych i współautor Konstytucji
Charakterystyka: duchowny, pisarz polityczny, reformator, kanonik krakowski, a także jeden z liderów stronnictwa patriotycznego
Poglądy:
Znaczenie:
Kołłątaj odegrał kluczową rolę jako redaktor i organizator. Kierował tzw. „kuźnicą Kołłątajowską” – grupą intelektualistów opracowujących projekt konstytucji. Był też autorem „Dozgonnej deklaracji”, w której wyjaśniano sens nowej ustawy rządowej.
Rola: autor projektu konstytucji, przywódca stronnictwa patriotycznego
Charakterystyka: arystokrata, polityk, pisarz, członek Komisji Edukacji Narodowej
Poglądy:
Znaczenie:
Potocki był autorem wstępnego projektu konstytucji (jesień 1790) i brał aktywny udział w negocjacjach między stronnictwem patriotycznym a królem. Wspólnie z Kołłątajem i królem opracował kompromisowy dokument, który stał się podstawą ustawy rządowej.
Rola: król Polski, współinicjator uchwalenia konstytucji
Charakterystyka: wykształcony monarcha, mecenas nauki i sztuki, polityk rozdarty między realizmem a reformami
Poglądy:
Znaczenie:
Chociaż przez lata był oskarżany o uległość wobec Rosji, w trakcie Sejmu Czteroletniego stał się aktywnym uczestnikiem reform. Odegrał kluczową rolę w przeforsowaniu konstytucji 3 maja, wspierając jej uchwalenie w atmosferze tajemnicy i zaskoczenia dla opozycji.
Inne ważne postacie biorące udział w procesie tworzenia i uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 roku
Stanisław Małachowski – marszałek Sejmu Czteroletniego
Julian Ursyn Niemcewicz – publicysta, polityk, sekretarz króla
Podsumowanie
Konstytucja 3 maja była wynikiem współpracy między trzema głównymi siłami: królem, elitą patriotyczną i oświeconymi reformatorami. Kołłątaj dostarczył ideowej treści i impulsu społecznego, Potocki wypracował kompromis w ramach szlacheckiej tradycji, a król użył autorytetu do jej przeforsowania. Ich wspólne działania w obliczu kryzysu państwa doprowadziły do stworzenia aktu, który miał zreformować Rzeczpospolitą i uchronić ją przed upadkiem.
Źródła:
14:00 - start – Plac Konstytucji w Warszawie
14:00 – 16:00 - Marsz Konstytucji 3 maja 2025 ul. Marszałkowską
16:00 - koniec – Plac Bankowy w Warszawie